Racefiets, onderhoud, deel 2

      Geen reacties op Racefiets, onderhoud, deel 2

Vorige week m’n eerste ritje gedaan op de ‘gereviseerde Orbea’ (zie racefiets onderhoud). Maar ik was de oprit nog niet af of dacht…. hier klopt iets niet. Als ik een beetje kracht zette ‘hobbelde’ de ketting er-over-heen. Waar overheen dan? Ja dat weet ik niet, maar het gebeurde aan de achterkant en als je een beetje extra kracht zette (maakte niet uit welk tandwiel) floeptie er overheen. Balen !!! Wat kan dat nou zijn?

Thuis gekomen, eerst m’n vervangen onderdelen nog eens nagelopen.

  • Shimano Ultegra 6600 10 speed ketting (voor triple), Mantel, € 21,95
  • Shimano Ultegra 9/10-speed /XT 9-speed (derailleurwieltjes), Mantel, € 14.95
  • en een quick-link schakel, welke ik nog maar kort met de oude ketting had gebruikt

Hmmm, zal het dan toch door de, te ver versleten, achter cassette komen? Als je bij cassettes leest, staat vaak wel dat je het beste ook een nieuwe ketting kunt aanschaffen. En ik had alleen een nieuwe ketting gekocht. Hmmm, dus toch nog maar een keer in de buidel tasten voor een mooie Shimano Ultegra 6700 10 speed cassette (12/25), Mantel.com , € 48,95

Vandaag het setje omgezet en een kort proefritje gedaan. Kan gewoon weer met volle kracht bovenop de trappers kracht zetten, zonder raar ketting gedrag. Kortom fiets rijdt weer als een zonnetje. Lessen voor de ‘volgende’ keer:

  • of helemaal geen ketting/tandwielen meer vervangen. Dit was voor het eerst dat ik het deed, bij m’n vorige fietsen had ik nooit een ketting vervangen en toch heeeeel wat kilometers mee gereden
  • of een extra ketting aanschaffen en om de zoveel ritjes de ketting wisselen (gehoord van een collega fietser)
  • of voortaan als je iets vervangt het gehele treintje vervangen, cassette, ketting en de derailleurwieltjes
  • of ???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *