We zijn inmiddels 3 maanden en circa 4000 km verder. Tijd om de eerste ervaringen met het ‘nieuwe koekblik’ te vereeuwigen 🙂
Bij deze ervaringen fungeert de Renault Megane als referentie. De auto bevalt tot op heden zeer goed en brengt ons comfortabel en betrouwbaar van A naar B. Zowel over korte als langere afstanden. Hierbij wat ervaringen:
Het uitzicht op de ‘cockpit / tellers’ is even wennen, de ruimte tussen de spaken van het stuurwiel is niet heel groot en je moet precies goed zitten wil je alles kunnen zien. De Renault liet in het midden van de (digitale tellers) groot digitaal je actuele snelheid zien. Bij de Opel is dit ook wel mogelijk maar moet je even door de menu’s en kan je niet meer zien wat je actieradius is. De Opel heeft ook 2 ‘ouderwetse’ (wel mooie) analoge tellers.
Ondanks dat de Opel 1,5 jaar recenter is, vond ik de Renault moderner en meer doordacht. Denk hierbij aan:
- 2 slim geplaatste USB-poorten, versus 1 USB-poortje in de Opel in de middenconsole
- slimmere en efficiëntere cockpit / tellerpartij
- slimmere bedieningsknoppen op het stuur
- slimmere bedieningshendels (o.a. verlichting, versus de Opel draaiknop uit het jaar 1900 of zo :))
- betere integratie met het 7 inch display, bijv. de ECO-resultaten zag je bij de Renault op het schermpje, bij de Opel staat deze informatie (deels onbegrijpelijke) info tussen de tellers.
- slimmere temperatuur/airco, bij de Opel wordt dit ook automatisch geregeld, alleen je moet zelf beslissen of je de airco aan of uit wilt. Kan soms ook een voordeel zijn.
- beide auto’s hebben natuurlijk gedateerde navigatie software, maar bij de Renault liet hij standaard ook de maximale snelheid zien (ook gedateerd), dat mis je wel bij de Opel
- de opbergmogelijkheden waren in de Renault iets ruimer, ook de vakken in de achterzjide van de stoel waren op zich wel handig.
Oké allemaal leuk en aardig maar rijdt die auto ook een beetje lekker? Het antwoord is overigens ja 🙂
- de Opel heeft lekkere/harde stoelen met steun aan de zijkant, de Renault stoel aan bestuurderzijde was na 4,5 jaar zacht en kraakte in bochten
- qua verbruik, zitten we na 4000 km op 5,1 liter op 100 km. We hebben een tijd op 5,0L op 100km gezeten, maar nu het wat kouder en ‘winderiger’ wordt moet het motortje harder werken. Rijden we meestal netjes maximaal 104 km/u op de snelweg.
- het schakeladvies is slimmer dan in de Renault, de Opel heeft in de gaten als je aan het acceleren / invoegen bent. De Renault gaf dan al direct aan dat je moest opschakelen.
- soms negeren we het schakeladvies wel, omdat je dan gewoon het idee dat je het blokje aan het smoren bent, 70 km/u in z’n 5 met circa 1800 toeren….
- het 3 cilinder blokje is wel leuk/pittig als je een keer gang maakt, de kinderen noemen hem al het ‘snorrende poesje’….. hij lijkt wel iets vlotter dan de Renault van z’n plek te gaan
- met de 1e versnelling hadden we in het begin wat ruzie, niet zozeer bij het wegrijden, maar meer als je bijvoorbeeld op een rotonde aankomt bijna stilstaat, maar dan toch besluit weer te gaan rijden. Dan wil ie wel eens happerig doen. De laatste tijd gaat het beter, dus zal wel gewenning zijn.
- qua vering lijkt de Opel wel wat strakker te reageren (of omdat ie nog wat nieuwer is), de Renault was dan wat meer aan het deinen.
- zicht in de spiegels en via de dimmende binnenspiegel is prima in orde.
- de kofferbak is zelfs nog wat groter dan de al ruime Renault Megane.
- het is even wennen met de parkeerhulpen, maar is wel handig, ook het achteruitrij cameraatje is grappig (geen parkeerhulp)
- en deze auto heeft een echte (compacte) reserveband in de kofferbak
Vanaf het begin hebben we maar 1 dingetje en dat is de DAB+ radio. Die is gewoon niet bruikbaar, valt veel weg of schakelt over van DAB+ naar DAB+FM. Als dit onze eerste DAB+ auto was geweest hadden we het voor lief genomen, maar ja we hebben 4,5 jaar met een goed werkende DAB+ in de Renault gereden. Dus het moet wel goed kunnen. Een zoek poging op internet en voilà een link naar het opel forum met gelijke ervaringen. Gelukkig mogen we hiervoor nog even terug naar de garage en hopelijk is het fixbaar.