In 6 maanden 10000km met de Honda ST1300

      Geen reacties op In 6 maanden 10000km met de Honda ST1300

cimg0561De Pan heeft op 11-04-2013 een grote beurt bij Motorplaza Heerenveen gekregen bij een kilometerstand van 49.883km. Dat had ie echt verdiend 🙂 Dus hij werd lekker vertroeteld, olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, klepjes kietelen, cardan, versnellingsbakolie, noem het maar op. Al met al een welverdiende beurt voor 488,83 euries.  De Pan (bouwjaar 2002) was in maart 2009 gekocht met 14971 maagdelijke kilometers. Vanaf 2009 gebruikte ik de motor voornamelijk voor woon-werk verkeer, soms voor een wat langer ritje en ongeveer 1x per jaar een langweekend op pad. Kortom een rustig levendje. Na z’n grote beurt in maart 2013, mocht ik voor mijn werk wat vaker op pad… en zo kwam het dat de teller op 05-10-2013 zomaar op 59500 stond en da’s toch in 6 maandjes 10000 km.

En beviel ie een beetje? Zekersss, hierbij wat kenmerken:

  • altijd goed gemutst, altijd starten, super betrouwbaar
  • een schitterend lopend, mooi naaimachine blokje
  • altijd power voorhanden
  • redelijk kwispelend, wind gevoelig
  • goede stroomlijn/beschutting, handige electrische ruit
  • compleet dashboard
  • goed zitcomfort
  • goede direct remmen
  • praktische bruikbare zijkoffers
  • enz.

cimg0553Was nooit een fan van oordoppen/gehoorbeschermers. Maar na een paar dagen ritjes van > 200 km gemaakt te hebben, begon ik daar toch anders over te denken. Ongeacht de stand van het scherm had ik altijd last van wind gebulder. Op zich logisch, moet je maar geen motor rijden 🙂 Met de ruit in de hoogste stand was het naar verhouding toch het minst rumoerig.

Waar ik echter nooit aan heb kunnen wennen is het ‘gekwispel’ van de machine. In de verschillende tests werd dit ook wel benoemd als instabiel bij hoge snelheden… Maar ook bij gewoon 130 was het soms toch wel spannend om bij een beetje wind (in het noorden waait het altijd !!!) een vrachtwagen voorbij te gaan. Hierbij reed ik overigens zonder topkoffer. Zowel in de voor- als achterband 2,9 bar en ook met de speciale Bridgestones BT023 met verstevigde wangen. Ook ge-experimenteerd met de vering, welke ik dus redelijk strak had staan.

Eind augustus toch weer serieus aan het overwegen om toch voor een BMW te gaan. Niet voor de R1200GS, maar nu voor de R1200RT…. Eerst nog maar een paar nachtjes slapen.

cimg1160

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *