In juli 1994 verhuisde ik naar Groningen voor m’n eerste baan. Wat een leven voor het eerst op je zelf wonen en ‘echt’ geld verdienen. De windwapper ritjes van Groningen naar Purmerend begonnen me op de GSX1100ES wel wat tegen te staan. Nu moest er maar eens een echte motor komen! Dus vlak voor sinterklaas 1994 met Pa eens bij het Gronings Motor Centrum kijken naar een schitterende Honda CBR1000F ( 3 jaartjes jong met 17.900 km op de teller). Het liep als een naaimachine, dus na de proefrit een dikke grijns en de deal rond gemaakt.
In het begin een klein (garantie) probleem gehad, gelukkig al gemeld bij de proefrit. Het blok maakte af en toe een rammelend geluid, het leek wel op een oude CB uit het jaar xxxx. Hoorde het ook tijdens een langere rit (Groningen – Den Haag), nou dat kan/mag natuurlijk niet. Maar niet iedereen hoorde het, gelukkig de hoofdmonteur gaf aan het ook te horen. Uiteindelijk hebben ze de interne ketting (tussen krukas en nokkenas ?) vervangen en was het geneuzel over.
Verdere wetenswaardigheden/herinneringen:
- wat een machine !, 136pk’s, 6 snelle versnellingen een lekkere voor-over-zit, een blok als een naaimachine, mooie kleuren
- een optrekritje met broertje achterop, in z’n 1e versnelling, gas er op en door tot het rode gebied en dan zaten we al op de 90, en nog 5 versnellingen over 🙂
- menig golfje/snelle auto het snot voor de ogen weg gereden, het was gewoon als (24-25 jarige) niet mogelijk netjes met de machine te rijden. Zie je wel daar heb je het weer die ‘jeugd’, gelukkig had m’n Pa dezelfde ervaring. Omdat de machine zo mooi liep had je het idee ook rustig/zacht te rijden, maar dan zat je alweer op de 160+
- volgens mij nog een paar ritjes met de MotorClubPurmerend (MCP) mee gedaan
- heel wat ritjes Groningen – Purmerend mee gedaan (’s winters opwarmen aan de koffie/warme chocola bij Zürich)
- vakanties naar Oostenrijk, Frankrijk, Italië, enz.
- was gewoon een fijne strakke fiets en heeft mij/ons 5,5 jaar probleemloos vervoerd
- 1 klein nadeel, het maakte qua verbruik niet (veel) uit of je nu met 120 km/u een lange afstand aflegde of gewoon lekker aan het schroeven was. Volgens mij schommelde het verbruik tussen 1:16 en 1:18