Racefiets, onderhoud

      Geen reacties op Racefiets, onderhoud

Sinds ‘we’ meer en fanatieker fietsen, probeer ik de fietsen ook steeds serieuzer te onderhouden. Dus vorig jaar een keer een “Trivio Ketting checker” bij Mantel.com gekocht. Want ja we fietsen wel lekker, maar het is wel een beetje prettig het materiaal in een bruikbare staat te houden 🙂 Na ontvangst van het stukje gereedschap, zat ik dus “ja wat moet ik hier nu mee”

Ik had het idee dat als het hamertje er tussen past, zal de ketting niet versleten zijn. En als het hamertje op een schakel terecht komt, zal de ketting wel uitgerekt en versleten zijn. Maar ja toch maar eens de vraag aan mantel gesteld. Binnen een dag een helder antwoord:

De ketting checker heeft twee meetzijden. Met de ene zijde kan het 0,75 % punt bepaalt worden. Met de andere zijde het 1 % punt. Plaats de ketting checker met beide punten in de fietsketting. Wanneer de checker goed past is de ketting voor 0,75% of 1 % (afhankelijk van de zijde) versleten. Als dat niet het geval is kan de ketting nog een tijdje mee.

Hmmm, oke dus de ketting op bovenstaande foto’s zou dus meer dan 1% versleten zijn. In de praktijk merk je daar echter niet zoveel van. Dochterlief heeft inmiddels een andere fiets dus die heeft geen last meer van slijtage.

Zelf mag ik de racefiets van m’n Pa al een tijdje gebruiken en ook daar viel de kettingchecker vrolijk tussen de rollen. Dus dit keer maar geinvesteerd in een nieuwe ketting en een setje deraillier wielletjes.

Een paar weken geleden de oude ketting al voorzien van een zogenaamde “quick-link” (ze liggen op het doosje van de ketting, onder chain). Dus het demonteren van de ketting is een fluitje van een cent, zeker met zo’n handige Trivio Quick Link tang. De nieuwe ketting moet je eerst zelf op maat maken. Van te voren eerst 2 foto’s gemaakt van de deraillieur stand in de middelse-middelste stand en de grootste-grootste stand. Niet dat ik daar veel mee heb gedaan. Heb de kettingen gewoon naast elkaar opgehangen en het aantal schakels geteld. De oude ketting had 52 buitenplaatjes, dus deze ook op de nieuwe ketting afgeteld. Dan zie je dat de oude ketting inderdaad iets gerekt was. Vervolgens met een kettingpons van de nieuwe ketting een paar schakels afgehaald. De nieuwe ketting natuurlijk weer met een quick link vastgezet. En inderdaad de kettingchecker zakt er nu niet meer door 🙂

Vorig jaar ook nieuw stuurlint gekocht. Door een aanrijdinkje met dochterlief was het stuurlint wat gehavend (en een Ultegra shifter, kapoetie 🙁 ). Dus bij futurumshop.nl een nieuw Xand stuurlint besteld. Deze na de ketting operatie dus ook maar eens vervangen. Bij het afwikkelen van het oude lint even goed opgelet hoe het gewikkeld was. Bij de remgreep was een stukje stuurlint over de montagebeugel geplakt, dus dat afgeknipt van het nieuwe lint en op dezelfde wijze weer geplakt. Zo’n stukje is wel logisch omdat je door de bocht en om je remgreep anders een blank stukje overhoud. Volgens mij kwam ik netjes uit en vervolgens vastgezet met stukje isoleerplakband en daar over heen het meegeleverde plakstripje. De eindstoppers tesamen met een halve baan stuurlint naar binnen gefrommeld en het geheel is af. Voor een 2e keer in 30 jaar (of zo), best wel weer netjes gelukt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *