We zijn inmiddels ruim een jaar verder met de Wilier en heb ik 3600 kilometer gefietst. Kort samengevat dat waren meestal heerlijke en leuke km’s. Met andere woorden ik ben nog steeds erg blij met de Wilier. Dus ik dacht laat ik wat ervaringen typen.
Ketting
Via Wilier de fietsenzaak krijg je 3 onderhoudsbeurten aangereikt. De 1e gratisbeurt na 3 maanden, de 2e beurt voor 59 euro (20 euro korting) na 1 jaar. En de 3e beurt voor 79 euro na 2 jaar. De ‘aandrijftrein’ maakte na 1 jaar wel meer geluid dan toen ik hem kocht. Ik kreeg dan ook het advies om de ketting na de 3600km te vervangen, zelf vond ik dat wel wat vroeg. Maar als je de ketting op tijd vervang, hoef je je nog niet de cassette te vervangen. En op zich vielen de kosten voor een KMC 11-speed voor 38 euro nog mee. O ja en ik ‘vet’ de ketting met squirt, niet na iedere fietstocht en 1x in de zoveel tijd goed schoonmaken en weer opnieuw insmeren. Werkt best netjes
Banden
De Wilier werd afgeleverd met Vittoria Zaffiro Pro 28mm afgeleverd. En tot op heden ben ik blij verrast. Gauw afkloppen 🙂 nog 0x lek gereden en ik vind ze zelf fijn rijden/sporen. Slechts 1x deed de achterband een stapje op zij, op zo’n rode fietsstrook in een bochtje naar rechts. Het ‘comfort’ is volgens mij best goed en ze zijn volgens mij behoorlijk robuust want ze hebben al heel wat regen en grindpaden verwerkt. Zojuist 2 nieuwe banden besteld voor een andere fiets uit de ‘renstal’ en als ik dan de reviews over de Zaffiro lees, en toch ook de Rubino Pro (droogte scheuren) lijkt de kwaliteit soms wisselend? Heb iemand ook tijdens de Ronde van Noord-Holland de Vittoria’s lopen te vervloeken omdat ie alweer plat stond.
Remmerij
Ik heb al een keer eerder een boekje open gedaan over Het grote racefiets schijfrem geheim en daar blijf ik nog steeds bij. Met goede velgremmen kan je ook goed remmen, oke misschien dat een schijfrem ietsiepietsie harder remt. Maar volgens mij is het verschil best klein. En de schijfremmen blijken tijdens de regen gevoelig te zijn voor vuiltjes / zandjes, waardoor je soms dus met een piepende, pingelende fiets rijdt. Dus ja het remt en de fietsindustrie propt ze redelijk enthousiast door de strot.
Overall
Het matte carbon frame ziet er nog mooi strak uit, geen vreemde beschadigingen. Het stuurlint zit nog strak en voelt goed. Kortom op naar de volgende probleemloze kilometers!