Het grote racefiets schijfrem geheim

Begin april 2023 de schitterende Wilier Garda Disc gekocht. Nu 3 maanden en 1850 km verder heb ik inmiddels een klein beetje ervaring gedaan met, de voor mij nieuwe, schijfremmen. En als ik eerlijk moet zijn ….

Is het toepassen van de schijfremmen op consumenten racefiets een zeer goed geslaagde marketing truc geweest! De schijfremmen worden aan de man gebracht met argumenten als:

  • + het remt fenomenaal
  • + het remt erg goed bij nat weer, beter dan velgremmen
  • + met hydraulische schijfremmen heb je minder kracht nodig
  • + er kunnen bredere banden worden gemonteerd
  • – schijfremmen zijn iets zwaarder
  • – het onderhoud is bewerkelijker
  • – de remblokken zijn duurder

Met het 1e pluspunt ben ik het grotendeels eens, het remt met droog weer gewoon goed. Nu leef ik in het vlakke deel van Nederland :), ik kan mij voorstellen dat in heuvelachtig terrein het remvermogen wel beter merkbaar is. Bij het 2e punt haak ik al af, na ervaringen in stevige regenbuien. Het remt redelijk (maar dat deden m’n velgremmen ook), het maakt een krijsend geluid en de pingel en sleepgeluiden zijn niet van de lucht. Om bij nat weer toch nog goed te kunnen remmen moet je ook hydraulisch aardig door knijpen (ik ben met 80kg, niet echt topzwaar). Het 4e punt is waar denk ik, ik fiets nu met 28mm banden, de Wilier Garda was ook beschikbaar met velgremmen en dan kon je tot max 25mm.

Op dit moment heb ik de conclusie dat de fietsindustrie een goede marketing truc heeft uitgehaald met het toepassen van schijfremmen op consumenten racefietsen. En veel fietsers zijn daar in meegegaan, had ik nu de keuze opnieuw moeten maken, was ik 100% zeker voor de variant met velgremmen gegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *