Euhhh ja het is een tijdje stil geweest op het ‘blog’ / verhaaltjes schrijven gebied. Je weet hoe het gaat, druk, druk, druk met andere dingen. Maar de herfst/winter staat weer voor de deur, dus we hebben weer wat tijd om terug te kijken en verhaaltjes te typen.
Heb net nog eens het verhaaltje van 7 oktober 2013 terug gelezen. Ja dat was best wel schrikken de overstap van de 4 cylinder Honda naar de 2 boxer BMW. Wil binnenkort eens een overzichtje maken met de plussen en minnen van beide machines/merken. Na 2 jaar en ruim 27.000km op de BMW heb ik inmiddels ook wel een beetje ervaring/recht van spreken 🙂
De brommeRT wordt goed gebruikt
De 1200 wordt dagelijks uit z’n warme stal gehaald om minimaal 45 km per dag af te leggen. Dit is retour, van de enkele rit is circa 20 km snelweg gebeuren. Na ongeveer 10 km geeft de temperatuurmeter aan dat ie wel warm is. Gelukkig rijden we tegenwoordig 1x in de week 320 km retour naar een klant, dus mocht er snot in de olie/demper zitten dan ‘verdampt’ dat die dag wel 🙂
Het rijdt gewoon super relaxed, je zweeft echt comfortabel over neerlandsch wegen. De Honda was veel stugger, strakker, harder, maar toch niet stabieler. De RT is naar mijn gevoel comfortabel, relaxter en goed sporend. In den beginne durfde ik nog niet echt aan het gas te schroeven (hoeft ook helemaal niet, want ook met normale snelheden rijdt het magnifiek). Maar na een tijdje ben je aan de machine gewend en ga/durf je toch weer wat vlotter te rijden. De Honda was op acceleratie gebied gewoon megasterk, met de RT moet je meer geduld hebben of 2 tikkies terug geven en schroeven 🙂
De 15″inch laptop paste nog net precies in de zijkoffer, gevoelsmatig waren die van de Honda ietsiepietsie groter. Heb me wel verbaasd over het ‘gigantische’ gewicht van de BMW koffers, tjemig-de-pemig waarom moeten die dingen zo zwaar worden uitgevoerd. De Honda variant waren lichter en naar mijn mening niet slechter/kwetsbaarder. Na verloop van tijd en toch de langere rit werd ik helemaal horendol van het windgebulder. dus lid geworden van www.bmwrtforum.nl/forum. Al vlot bood iemand aan een proefrit met zijn Nedplex 68 cm scherm. Dat was natuurlijk helemaal super, al met al 4 cm hoger en iets breder en aan de bovenzijde een flipup. Voor mijn lengte was het ideaal. 1 nadeel is dan weer als je met de ruit in de laagste stand rijdt, heb je meer gefluit dan met de originele ruit. Maar ja dat is een afweging die je moet maken.
Binnenkort een of meer vervolgdelen over:
- een tanktas
- een weekend met 2 personen en bagage weg
- benzine indicator / tankfolie
- kosten
- benzine indicator / tankfolie, na 1 jaar en 3 maanden opnieuw stuk en of dit wel onder garantie gerepareerd gaat worden.
- de R1200RT vergeleken met de Pan European ST1300