Maandag 7 oktober op pad met de BMW R1200RT

      Reacties uitgeschakeld voor Maandag 7 oktober op pad met de BMW R1200RT

mnvf7302Zaterdag 5 oktober was de ‘historische’ dag. Dochter mee op pad, om de Honda ST1300 Pan European om te gaan ruilen voor de rode BMW R1200RT. Best een spannende dag. De 4 cylinder japanse naaimachine werd ingeruild voor de duitse Tour boxer. Kortom een heel andere type fiets, welke enige gewenning zal gaan vergen…. Gelukkig was de motor door dochterlief wel goedgekeurd!


Maandag 7 oktober, retourtje Enschede

Maandag vroeg op pad richting Enschede en dus voor het eerst de BMW R1200RT in de praktijk gaan gebruiken/testen. Rijder is geestelijk nog een beetje in de war en moet nog vreselijk wennen aan de Bayerische Motor Werken ‘fiets’. De lichtbundel staat nog een beetje te kort voor de motor, daar eerst even het grootlicht gebruikt moet worden. De boordcomputer is echter optimischtisch en geeft vrolijk 11 graden aan in de mistbanken…. Vermoed dat de temperatuur rond 5-6 graden schommelde. Moet ook nog behoorlijk wennen aan de gas in combinatie met cardan reacties.

mnvf7304

Sterker nog eigenlijk moet ik nog overal aan wennen, daar komt ie:

  • errug soepele vering, terwijl ik de achterschokbreker qua demping bijna helemaal in/zwaar heb staan, en de veerspanning ook vrij strak. Ook proefrit op 2 ESA machines gemaakt, had de indruk dat deze in de ‘normal’ stand strakker reageerde dan de huidige fiets….
  • gas/cardan reacties, en dan met name
    • bijvoorbeeld in z’n 2-de versnelling een rotonde nemen
    • in z’n 3-de versnelling achter een auto met 50 km per uur sukkelen
    • in z’n 2-de versnelling tussen een file door
    • in z’n 1 stapvoets rijden achter een slakkegangetje auto’s
  • ook leuk puntje, de breedte bij de koffers is breder dan bij de spiegels…. (bij de ST1300 was het zo, als de spiegels er door kunnen, komt de rest ook wel), bij de R1200RT is dat dus iets spannender.
  • lichtbundel schijnt net iets te kort voor de motor denk ik. Nog even kijken of we die iets verder kunnen laten schijnen. (Op de ST1300, zat hiervoor een draai/stel knop naast het dashboard)
  • temperatuursensor geeft 11 graden in mistbanken, terwijl het circa 6-7 graden is
  • cruise control, nog erg aan wennen, nog beetje eng
  • handvatverwarming, standje 1 voel ik niet door de handschoenen, standje 2 wordt na enige tijd wel warm
  • koffers
    • mooi en wel praktisch sluitmechanisme, je hoeft de koffers niet altijd met je sleutels te openen (moest bij de ST1300 wel altijd)
    • qua vorm zijn ze minder praktisch dan de ST1300, de inhoud wil er altijd naar (linkerkoffer) naar links uitvallen. Gelukkig past de laptop-werktas er wel net precies in, maar dan wel hanessen met de gespen van de koffer
    • de ST1300 koffer was praktischer
    • mooie topkoffer, wel gigantisch zwaar…. maar die ligt voorlopig keurig in de garage.
  • boordcomputer
    • bij de Honda zag je in 1 oogopslag, totale km. stand, trip (1/2) afstand, verbruik en buiten temperatuur (nauwkeurig!)
    • bij de BMW, moet je via een knopje op je dashboard schakelen (tussen totale km. stand, trip 1 en trip 2)
    • via de BC knop op je rechter stuurhelft, en moet je switchen tussen verbruik, buiten temperatuur en resterende afstand en gemiddelde snelheid (die ontbrak op de ST1300)
  • BMW alarm, SCS goedgekeurd voor 1 jaar. Heb het nooit zo op alarmen. Maar dit lijkt wel netjes te werken. Het gaat pas af als je flink aan de motor staat te schudden. Aan uitzetten wordt ook via de knipperlichten getoond.
  • dashboard, mooie verlichting en duidelijke tellers
  • spiegels, vallen mij 100% mee, heb toch nog redelijk zicht naar achteren, is zeker niet slechter dan de ST1300. Tuurlijk bij bepaalde toerentallen zijn er wat trillingen zichtbaar
  • knipperlichten bediening, ja afkomstig van een japanner blijft dit nog even … wennen
  • electrische ruit, werkt netjes, komt minder ver omhoog dan de ST1300. Qua gebulder om het hoofd, maakt het niet veel uit met de ST1300. Heel misschien iets rustiger, maar niet zeker
  • buddy seat, bevalt tot op heden goed, bij de BMW is deze in 2 standen te stellen bij de ST1300, was dat 3. Bij de BMW rijdt ik in de onderste stand, bij de ST1300 had ik hem in de middelste stand staan.
  • degelijke zijstandaard, opbokken is goed te doen.

Gezien mijn geestelijke staat, dacht ik maandag… zou ik hem weer terug kunnen ruilen voor m’n ST1300, maaimachine.???