Uiteindelijk toch een ‘eigen’ motor gekocht, volgens mij voor zo’n 3000 gulden bij een particulier in Purmerend. Eerst een proefrit op een stoere Suzuki GSX<nog wat> in Oostzaan. Met een vrij luide blerpijp (stoer), maar de motor had een voorkeur steeds naar 1 kant te trekken. Dus dat werd hem niet.
Na de aankoop bleek al vrij vlot dat er wel wat te weinig olie in zat. Dat bleek naderhand ook het euvel. De motor verbruikte nogal wat olie. Gelukkig een handige Pa. Hatsekidee, blok er uit, kop er af. Vervolgens het blok laten ‘opboren’, kop laten vlakken waarna er overmaatse zuigers in konden. Na die tijd was het olieverbruik normaal.
Weet niet meer zeker, maar volgens mij had deze motor wel eens last (bij flinke regenbui), dat de bougiekabels doorsloegen op het frame. En de motor dus op minder cilinders (onregelmatig) begon te lopen. Een ander euvel wat mij zeker nog bijstaat, was dat de voorrem bij warm weer begon aan te lopen. De remedie was toen, afstappen ringsleuteltje 10 (dacht ik), voorrem ontluchten, ff tegen de remklauw ‘kloppen’ en weer gaan. Vanaf dat moment reed ik toch wat minder relaxed op de motor.
Met deze motor ook de 1e sneue valpartij meegemaakt. Met Pa achterop naar Minus de Vries in Wormer om een praktisch ruitje te kopen. Op de terugweg, via Jisp – Neck, Pa met het scherm onder z’n arm achterop. Haal ik onder het viaduct een auto in, daar zit ik links naast, als ik het knippertje naar links uit zie gaan en de auto onze kant op komt. Wel nog geremd, maar met het voorwiel raakte ik net de bumper, waarna we onderuit gingen. Pa ging met z’n hand met scherm over het asfalt, ik leerde dat je nooit met een sleutelbos op je heup moet rondrijden. En we maakte kennis met wat vooroordelen. Een of andere Taxi malloot, beweerde dat wij als malloten over de A7 hadden gereden (kwamen we niet eens vanaf) en hij wilde wel getuige. Gelukkig bleek de bestuurder een collega van Pa te zijn en die was gewoon rustig. Was geen schade aan de auto. Ook geleerd dat adrenaline dan erg praktisch is, in 1 hijs had ik de motor weer rechtop staan. De dagen daarna wel ‘wat’ last van de spieren. Maar leerzaam. En de krassen in de ruit (van het asfalt) herinnerde mij iedere rit…. pas goed op.
Met de komst van een heuse motorzaak in Purmerend, vond ik een mooie opvolger (Suzuki GS850G). En daar ik volgens mij 1 van de eerste klanten was, kreeg ik nog een leuke inruil voor deze Honda.