Fietsendrager

      Geen reacties op Fietsendrager

Na 19 jaren trouwe dienst hebben we, met pijn in het hart, afscheid genomen van onze Spinder Hawk fietsendrager. Of dat wijs is geweest zal nog moeten blijken. Maar we geven de Uebler een eerlijke kans 🙂

Spinder Hawk

De Spinder Hawk RH-2F hebben we gekocht op 23-08-2005 voor 199 euro bij Futurumshop. In de loop der tijd hebben we veel lol van het rek gehad en is het veelvuldig en intensief gebruikt. Het heeft een scala een fietsen vervoerd, zoals:

  • normale stadsfietsen
  • kinderfietsen van 24 inch tot groter
  • heel veel racefietsen
  • een kinder BMX fiets
  • een opoe fiets
  • een Koga vakantiefiets

Het rek was naar verhouding erg licht (14 kg) en super veelzijdig, door de verstelbare wielgoten en staande armen met draaibare klemmen. Het rek moest je vastdraaien met een grote sleutel en zat eigenlijk heel netjes. Tijdens het rijden zag je de fietsen wel wat bewegen, dat kwam denk ik meer de staande armen. Maar heb het nooit als eng of storend ervaren. De velgen zette je in het begin vast met de rubberen riempjes, naderhand hebben we dat ge-upgrade naar de ratelriempjes. Die werkte ook heel goed, maar bleken wel iets kwetsbaarder te zijn. Naast het handelbare gewicht was ook het compacte formaat een uitkomst. Het rek heeft altijd bij ons in de kofferbak gepast. Eventueel een armpje iets inschuiven. Ideaal! We hadden het slotloze model en een enkel keertje zelf een fietsslot om de fietsen gedaan. De kantelfunctie was ook handig, als je toch nog even in de kofferbak moest. Door de fietshobbies werd het rek in hoogtij dagen 3x per week op- en van de auto gehaald.

Het was soms wel wat passen en meten en wat heen-en-weer schuiven, maar het pastte bijna altijd netjes op het rek. Totdat…. we de 2 Koga Worldtravellers er op wilde zetten. Toen ontstond er wat ruzie met de standaard aan de achterzijde en de Tubus voordragers. Uiteindelijk had ik wel een setup dat het net paste maar ik vond het dus net niet prettig staan. Na best lang wikken en wegen toch de knoop doorgehakt en een nieuwer rek gekocht.

Uebler I21 Z60

Na de nodige sites geraadpleegd te hebben, toch contact gezocht met Velodroom in Roden. Op zich twijfelde we (natuurlijk) tussen de nieuwe, modernere Spinder TX2, en enkele Thule en Uebler modellen. We maakte het ons zelf wat moeilijk omdat we wellicht ook wel een 3e fiets zouden willen vervoeren. Maar ook weer niet altijd met een 3-fietsen-rek wilde rijden. Uiteindelijk werd het na advies toch een Uebler I21Z60 en dan het nieuwste model. Te herkennen aan de armen met ‘ratelbanden’ en dus niet een draaiknop welke tot zoveel Nm aangedraaid moet worden. Het nadeel van de draaiknop vond ik dat je bij een carbon frame dan soms weer een krachten verdeel matje nodig had. De I21Z60 is met zijn 13 kg zelfs nog 1 kg lichter dan de Spinder. Dat kan ook wel daar er veel met aluminium en plastic wordt gewerkt. De drager kan echt heel compact worden ‘opgevouwen’. Een klein nadeel is wel dat je de armen dan precies op een bepaalde plek moet schuiven. Dus iedere keer als je de drager met dezelfde fiets wilt gebruiken, moet je de arm weer op de juiste plek terug zetten. Door de ratelband constructie is het verschuiven van de arm ook wel een dingetje. Maar zal nog wel kwestie van wennen zijn.

We hopen dat het in- en uitklappen voldoende robuust is, want ook deze drager zal vaak gebruikt gaan worden. Maar Velodroom verzekerde ons dat deze drager daar zeker geschikt voor was. Wel werd er gewaarschuwd voor de mooie plastic LED verlichtingkappen, die ogen ook kwetsbaar. Dus goed opletten. De drager wordt met 3x 2 sleutels afgeleverd. De drager kan op de trekhaak worden afgesloten en de 2 ratelbanden kunnen worden afgesloten. Het rek als geheel werkt als hevel om op de trekhaak te worden geklemd. Als de ‘kogeladapter’ goed wordt gepositioneerd kan je het rek naar beneden drukken en is klara klaar 🙂

Ook is het even wennen dat je moet puzzelen welke fiets er als eerste op moet en of je dan met de lange arm wel bij de 2e fiets kan komen. Onze 2 Koga Worldtravellers passen er op (ja deuhhh, daar was het allemaal om begonnen). Maar dan moet wel eerst de herenfiets aan de binnenkant, zodat de lange arm door het frame naar de 2e damesfiets kan. Maar het past en staat allemaal netjes. De bandgoten zijn behoorlijk breed (handig voor de Koga’s), bij de dunne racefietsbandjes, zie je het voorwiel wel wat heen en weer bewegen. Denk dat we daar toch een extra riempje bijzetten. De drager was wel iets duurder dan de Spinder in 2005 …. voor de Uebler hebben we 798 euries betaald. Oeffff….

Nou tot zover de fietsendrager praat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *