Na heel wat jaren anti leasebakken te zijn geweest…. ben ik dat eigenlijk nog steeds 🙂 Mijn beeld van de gemiddelde leasebak rijder: beetje asociaal type, geen hart voor de auto, het boeit toch niet, ik betaal (bijtelling) er al genoeg voor, altijd te hard rijden, enz. En er zit een perverse prikkel aan (afhankelijk van leasecontract)… hoe meer je rijdt hoe hoger je ‘rendement’ is. Je hebt dan immers meer kilometers voor je eigen bijdrage/bijtelling.
Waarom ben je dan toch naar zo’n ding overgestapt?
Het laatste jaar maakte ik in en op onze privé voertuigen heel wat zakelijke kilometers voor de baas. De privé motor maakte flinke baaskilometers evenals onze Seat koekblik. De reisvergoeding was op zich wel leuk, maar het kantelpunt begon in zicht te komen. Dus eind 2016 toch maar de knoop doorgehakt, de Seat gaat weg en we zoeken een leuke ‘lease bolide’ uit.
Via mijn werkgever is de keuze beperkt tot BMW, Mini, Lexus, Nissan, Toyota en Renault. Na het neuzen tussen de verschillende modellen met bijbehorende prijskaartjes, bleven voor ons eigenlijk alleen de Renault Clio Estate en Renault Megane Estate als mogelijke opties over. De Clio viel wel heel snel af na het plaatsen van de nog groeiende ‘huisgenoten’ op de achterbank. En de nieuwe Renault Megane Estate smoelt ook best heel leuk, want het is net het nieuwe model.
Het feit blijft natuurlijk wel dat de Renault Megane gewoon de vroegere Opel Kadett is, je ziet ze wel heel veel rijden. Maar op zich logisch je hebt een redelijke auto voor een nog redelijk bedrag. De proefrit was in een Renault Megane Bose uitvoering gemaakt, met alle toeters en bellen. Na het doorakkeren van de nodige prijslijsten, werd het voor ons toch kiezen tussen de basis ‘life’ of de iets luxere ‘zen’ uitvoering. De knoop doorgehakt voor de Zen variant, met geïntegreerde navigatie en ‘fancy’ dashboard. Maar niet zo luxe als de Bose uitvoering met inklapbare spiegels en leuke creditcard met start/stop knop.
en in het echie?
Na keurig 13 weken levertijd werd de Berlin Blue Renault Megane Estate afgeleverd. Mooi bakkie hoor. We kwamen van een 1.6 benzine motor, naar nu een 1.5 diesel motor. Persoonlijk vind ik een diesel wel heel relaxed en rustig rijden. Een 6-bak is ook natuurlijk comfortabel. In de tussentijd heb ik in een zogenaamde ‘pool’ auto gereden, en dat was de voorganger van de Renault Megane (wel toevallig een luxe Bose uitvoering). Reed ook lekker, maar als je dan in een gloedjenieuwe stapt met 9 km op de teller, dan merk je toch wel een verschilletje. Voor de rest gewoon handige dingetjes als:
- geïntegreerde navigatie (TomTom) in het dashboard gemonteerde ’tablet’
- DAB+ radio
- 2 USB poortjes, dus heel veel muziek luisteren en foto’s kijken is ook mogelijk
- bluetooth is ook wel heel handig
- 2 zones airco/climate control is grappig
- ECO mode, om nog zuiniger te rijden
- boord computer met zuinigheidstips
- praktische cruise control
- lekker schakelende versnellingsbak
- comfortabele stoelen
- goed zicht
- enz.
De eerste 3100 km zaten er vlot op. Qua verbruik schommelt het rond de 4,8 en 5,0 liter op 100 km, da’s toch best netjes.