Na lang wikken en wegen, uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een nieuwe racefiets gekocht. Ik wilde een fiets echt uit de buurt kopen en waarom dan niet een Wilier bij Hiemstra Fietsen in het dorp?
Ik was al eerder aan het puzzelen geweest, tussen wel/geen carbon frame en wel/geen schijfremmen. Nou toen ik eenmaal wat gewend aan de aanschafprijzen, was ik toch wel enigszins gevallen voor de Wilier Garda Disc uitvoering:
- de kleurstelling (mat) zwart met beetje wit en rood
- een carbon uitvoering (frame en voorvork)
- normale shimano velgen
- met schijfremmen
- 28mm banden
- 11 speed, met een compact crankstel
- bekabeling netjes via de stuurpen weggewerkt
In eerste instantie ging ik van de Shimano 105 uitvoering uit, maar Hiemstra had ook nog een variant met Ultegra afgemonteerd, maatje L. Na het doorlopen van een bike fit bleek dat ik ook op een maat L uit zou komen, vervolgens was 1 + 1 = … 🙂
Op 5 april een heuse proefrit gemaakt. Eerst met het lange zadel, het 2e proefritje met het korte zadel. Ja dat reed wel als een tierelier. Het loopt (rolt) als een zonnetje. Moest wel even wennen aan de ‘slag’, maar dat zal iets met het zadelhoogte te maken hebben. De ruime ‘cockpit’ (zoals ze het stuur ook wel eens noemen) voelde ook goed aan. Vrijdag 7 april kon ik vervolgens de fiets als eigenaar komen ophalen. Wauw dat is wel apart als je met zo’n gloednieuwe fiets weg gaat.
‘S middags gelijk een rondje Oldekerk gedaan. Ja dat reed heerlijk, maar toch wel nog wat onwennig, ook had ik de indruk dat het zadel net iets te hoog stond. Thuis gekomen eens nagemeten (hart crank tot bovenzijde zadel). De bike fit gaf 75,4 aan en hij stond nu op iets meer dan 77 cm. Toen bij mijn oude fiets eens nagemeten, die was ook circa 77 cm. Dus het zadel circa 1 cm laten zakken.
De eerst volgende serieuze rit was gelijk rondje Delfzijl (130 km), dat ging best goed. Wel had ik het idee dat het zadel 2mm hoger mocht. Daarna nog een ritje met dochter gedaan en dat ging ook prima. Wel had ik de indruk dat de fiets wat windgevoeliger is dan de Orbea. Wellicht iets te maken met het dikkere frame/balhoofd en de 28mm banden? Hierdoor had ik nog wat moeite een lijn aan te houden. De echte vuurdoop hadden we op zaterdag 22 april, met de Ronde van Noord-Holland een toertocht van 160 km.
Ook deze proef kwam de Wilier goed door. De laatste 35 km reden we in de zeikende regen, toen vond ik het wel sneu dat de schijfremmen wat bijgeluiden (pingelen / slepen) gingen maken. En als je remde ging dat gepaard met het nodige gekrijs/gepiep en het remvermogen was goed, maar dat was met mijn velgremmen ook geen probleem. Wellicht moeten de schijven en de blokken nog wat aan elkaar wennen.
Wel heb ik de indruk dat het blijkbaar gewoon makkelijker fietst. Met het rondje Delfzijl viel mij op dat m’n hartslag lager bleef, hetzelfde voor de Ronde van Noord-Holland. Soms heb ik het gevoel dat ik ook ‘spontaan’ wat sneller reed dan voorheen. Ben ook erg tevreden over het korte en harde zadel. Als je daar 173km goed op zit met m’n lichtelijk outdated aliexpress zit dat wel snor 🙂